Please select a page template in page properties.

Weishaupt - en suksesshistorie. Siden 1932.

Etter 1800

På begynnelsen av 1800-tallet begynte Joseph Anton Weishaupt å lage belger i Schwendi. I den tyske amtsavisen „Intelligenz-Blatt für den Oberamts-Bezirk Biberach“ fra 1842 ble det skrevet, han produserer „[...] alle slags belger for hammerarbeid, beslag og våpenmedier, generelt for alle som jobber med åpen ild, og er alt i alt brukbare og vellagede […] Vi garanterer kvalitet og brukervennlighet til enhver tid. – Forøvrig anbefaler Weishaupt's belger seg selv.“ Og mange blir solgt i de kommende tiårene.

1900

Rundt 1900 tilhører „Gebläsefabrik Schwendi“ Franz Weishaupt senior, faren til Max Weishaupt og hans yngre bror Franz. Utvalget inkluderer blåsere – også belger for kirkeorgler – samt feltesser og peiser for smier, maskinfabrikker og verksteder.

1932

I 1932, midt i den store depresjonen, etablerte Max Weishaupt, født 31. oktober 1908 i Schwendi, sin virksomhet. Navnet er: „Max Weishaupt, Maschienenfabrik, Schwendi“. „Jo vanskeligere tid, jo mer må du gjøre“: Under dette mottoet begynner foretakets grunnlegger å lage blåser og feltesser igjen.

Fra 1936 og fremover øker ordreinngangen markant. Verkstedet skal utvides med et kontorbygg slik at mer plass kan gis til produksjon.

1938

I 1938 giftet Max Weishaupt seg med Sofie Kiesle, en datter av en frisør. Året etter ble den eldste sønnen Siegfried født, i 1941 sønnen Herbert og i 1949 Maximilian. Bildet til venstre er tatt i 1953.

Verkstedet overlever andre verdenskrig uten skade. I årene etter krigen har den franske militærregjeringen imidlertid makten til å demontere tusenvis av maskiner for reparasjonsformål i Württemberg-Hohenzollern-området. Hos Max Weishaupt blir en stor dreiebenk inndratt. Etter valutereformen 20. juli 1948 ble situasjonen gradvis bedre. Takket være kjøpekraften til den nye D-marken, kan han igjen kjøpe råvarer til produksjon. Weishaupt produserer nå også elektriske motorer. Det begynte med reparasjon av elektriske motorer i etterkrigsårene.

1950

Fra 1950 leverer Weishaupt kjølevifter til scooteren „Maico Mobil“, som selger godt. I 1955 avsluttes samarbeidet. Weishaupt konsentrerer seg nå utelukkende om varmeteknikk.

I 1951 finner et avgjørende møte sted: I juli møter Max Weishaupt sveitseren Jakob Meier for første gang. Møtet er kommet fordi Max Weishaupt ønsker å selge elektriske motorer. Møtet utvikler seg imidlertid annerledes: Tyskland har gitt Jacob Meier patent med nummer 920976 for oppfinnelsen av en oljebrenner, og Meier leter etter et tysk foretak som kan bygge denne brenneren under lisens under navnet „Monarch“.

1952

Lisensavtalen for oljebrenneren „Monarch“ blir signert av Max Weishaupt og Jacob Meier 6. juni – „etter lange, vanskelige forhandlinger og korrespondanse“, skriver Weishaupt. Fra nå av kan selskapet selge brenneren over hele verden med unntak av Sveits. Den første brenneren blir installert med veiledning fra Raymond Bärtschi, en sveitsisk ekspert på brennerteknikk. Han gir virksomheten råd om tekniske spørsmål.

Bedriftsbygningen viser seg snart å være for liten. Takket være statlig støtte for rekonstruksjon på 40000 D-mark, er Max Weishaupt i stand til å utvide virksomheten. Han kjøper en byggegrunn for 5000 D-mark bak bevertningen „Zum Hirschen“, der rådhuset i Schwendi ligger i dag, og bygger et nytt verksted på Gutenzellerstraße 2. Men kort tid etter at den nye bygningen er ferdig, er den ikke lenger tilstrekkelig for den raskt voksende produksjonen. Annonsen som vises gir et inntrykk av arbeidet i verkstedet.

1953

Selskapets første forhandler blir Alois Steimer i Augsburg. I 1954 følger Hans Niclas i byen Wissen an der Sieg, og i 1956 kommer Hans Bongartz i Lübbecke. På kort tid har Weishaupt utviklet virksomheten til en av fabrikkene med flest forhandlere.

1954

Oppfinneren av Monarch-brenneren, Jakob Meier, dør helt uventet 28. januar. Dette gjør det nødvendig å inngå en ny avtale om Monarch med Jacob Meiers enke. Avtalen blir undertegnet 1. februar 1955.


Foretakets sortiment er veldig bredt: Elektriske aksiale vifter (fra 214 D-mark), orgelvifter (fra 175 D-mark), elektriske motorer (fra 113 D-mark) og høytrykksvifter (fra 305 D-mark) selges i tråd med den „helautomatiske oljebrenneren Monarch“, som tilbys til 2080 D-mark.

1955

Salgsnettverket utvides stadig: Allerede et år etter at den første forhandleren ble etablert, har ytterligere 14 blitt lagt til.

Selskapet er nå også til stede i utlandet: I Nederland grunnlegger Ton Harmsen „Monarch Nederland“. Harmsen blir en nær venn av Weishaupt-familien. I Portugal etableres representasjonen Rost & Janus fra Burmester-familien.

1956

Da Weishaupt gjør entré i utlandet, er det profesjonelt iscenesatt: Weishaupt oljebrennere presenteres i brosjyrer på engelsk og portugisisk, slik at representanten kan virke mer overbevisende.

Fra dette tidspunktet presenterer Raymond Bärtschi Weishaupt-produkter i Friedrichshafen. Oljeoppvarmingen suppleres nå med en elektrotavle. Tavlen gjør det lettere for installatøren å installere og for kunden å kjøre med systemet: Kunden kan enkelt regulere systemet for økonomisk drift.

1957

Da foretaket feirer 25-årsjubileum, er det det største industriselskapet i området med 200 ansatte. I forbindelse med feiringen skal den nye fabrikken i Bruckmähder-området innvies med en ny fabrikshall og et stort kontorbygg. Dermed har Weishaupt funnet stedet for sitt nåværende hovedkontor. For å ivareta arbeidsklimaet blant de ansatte, inviterer Max Weishaupt på en bedriftsutflukt til Allgäu.

Det er nå 20 representasjoner og et stort antall serviceavdelinger med mer enn 100 servicevogner i hele Tyskland, som tar seg av installasjon og service av produktene. Hvor viktig denne tjenesten er for direktøren kan utledes fra et konfidensielt brev til kundene. I dette ber han „fortelle meg om du er fornøyd med min representasjons service på anlegget ditt. Hvis dette mot formodning ikke er tilfelle, vil jeg be deg om å orientere meg umiddelbart.“

1958

Ved det keiserlige hoff i Teheran er det en oljebrenner fra Weishaupt, i de engelske luftfarts- og arbeidsministeriene, på russiske skip og med mange kunder i inn- og utland. „Monarch oljebrennere erobrer Europa“, er slagordet for den bestselgende oljebrenneren i Tyskland. Avhengig av kapasiteten koster brenneren inkl. elektrotavle mellom 1621 og 5859 D-mark.

1959

Da det nye året begynner, er selskapet ikke lenger et enkeltpersonforetak, men et anpartsselskap. Det nye firmanavnet er „Max Weishaupt Schwendi GmbH“. I tillegg inkluderer selskapets grunnlegger sin „livsledsager i mange år, Sofie Weishaupt, som anpartshaver“, som han uttrykker det til sine forretningsforbindelser.

Til våren begynner Weishaupt å bygge den lisensierte og avanserte kjelkretspumpen „Cuenod“, som gir mer komfort, for det sveitsiske selskapet Atelier de Charmilles. Hvis det oppvarmede vannet i varmekretsen tidligere bare kunne sirkulere ved hjelp av tyngdekraften, gjøres dette nå ved hjelp av pumpen.

1960

„1 komplett oljekjele“ inkludert 3000 liter lettolje er hovedprisen i en premiekonkurranse, som Weishaupt publiserer i juli-utgaven av tidsskriftet „Das Haus“ (huset) – som et første skritt mot markedsføring til sluttkunder.

Den nye kinoen „Kleine Bühne“ (liten scene) i Schwendi er populær. Kinoen ligger i en tidligere fabrikshall på Gutenzellerstraße. Max Weishaupt ønsker dermed å gi sine ansatte og innbyggerne i kommunen mer underholdning. 2. september er det premiere. Det er filmen „Und ewig singen die Wälder“ med Gert Fröbe. 

1961

„Kjære kostnadssted-ansvarlige“: Slik begynner Max Weishaupt et brev til lederne på fabrikken. Årsaken er at selskapet har vokst så betydelig de siste årene at det er behov for en ny struktur for driftsregnskapet. Et av målene er en månedlig resultatregnskap.

Allerede tre år etter at den nye hovedbygningen ble tatt i bruk, er det behov for å utvide den. Weishaupt sysselsetter nå ca. 400 ansatte, og kravene til salg, bokføring og personaladministrasjon kan bare oppfylles ved kontinuerlig å øke personalet.

1962

Ved selskapets 30-årsjubileum viser tallene imponerende vekst, spesielt siden produksjonen av brennere startet i 1952. På bare syv år har omsetningen seksdoblet seg - i 1961 er omsetningen 30 millioner D-mark. Weishaupt har nå 500 ansatte. 25 % av alle oljebrennere som selges i Tyskland kommer fra Weishaupt i Schwendi. Selskapet er representert i 13 land, og antall filialer, representasjoner og serviceavdelinger i Tyskland har økt til 60. Overskriften på forsiden av avisen „Deutsches Volksblatt“ i forbindelse med jubileet er veldig talende: „Von der Werkstatt zur Weltfirma“ (Fra verksted til verdensbedrift).

Som teknologipioner starter Max Weishaupt tidlig med EDB. I begynnelsen er dette mekaniske maskiner for behandling av stansekort, som markerer begynnelsen på en ny æra. 

1963

Enkelt, avgrenset og elegant: Da samarbeidet med legendariske Ulmer Hochschule für Gestaltung (høyskole for design) i byen Ulm begynner, begynner foretakets tradisjon for designspråk og design samtidig. Høyskolen former fortsatt produktene den dag i dag. Den nye messestanden, først satt opp i Frankfurt, designet av Hans Gugelot og Hans Sukopp fra „Ulmer Institut für Produktdesign“, samt brennerne W1 og WG1 er de første banebrytende resultatene.

Et nytt Brennstoff , en ny brenner: Med WG1-gassbrenneren begynner Weishaupt en ny æra. Brenneren er resultatet av omfattende forskningsarbeid og viser hvor fremsynt Max Weishaupt var: Han spår naturgassens fremtidige betydning på et tidlig tidspunkt og er dermed mye lenger fremme enn de fleste andre i bransjen. 

1964

Weishaupt mottar et sertifikat for anerkjennelse fra den tyske foreningen for gass og vann, forkortet DVGW, som dokumenterer at de nye gassbrennerne fra Weishaupt er teknisk feilfrie. Etter brenneren WG1, en atmosfærisk brenner, er det allerede en annen modell på markedet, WG2-brenneren, som er en gassbrenner med vifte. Testet av TÜV i Bayern.

En annen type brennere lanseres, W1 oljebrenneren, som den dag i dag er en av søylene i Weishaupt produktsortimentet. Den første brenneren med en flerpolet kontakt, noe som gjør installasjonen betydelig enklere – en brenner som var langt foran sin tid.

1965

Den høye etterspørselen etter W1-brenneren gjør det nødvendig å utvide produksjonsområdet. Det bygges en hall på 6500 m2, og det totale arealet for produksjon av brennere utgjør nå 22000 m2.

På Leipzig-messen er det planlagt møter med ledere fra store foretak i Østblokken. W1-brenneren og elektrotavlen WS1 blir hedret med en gullmedalje for deres tekniske standard.

1966

Et nytt initiativ kommer fra Atelier Müller-Brockmann: Den første brosjyren for sluttkunder. Brosjyren med tittelen „Weishaupt – varme, komfort og god økonomi“ presenterer produktserien og de forskjellige bruksområdene.

Fra september til desember har Weishaupt's forsknings- og utviklingsavdeling utenfor den kommunale energiforsyningen i Augsburg satt opp et testanlegg: Fordi det ikke er noen gassforsyning i Schwendi ennå, må det utføres tester for videre utvikling av store gass- og kombinajonsbrennere på denne foreløpige måten.

1967

Da Weishaupt feirer 35-årsjubileum, har tallene tatt et nytt sprang. Den totale omsetningen i jubileumsåret utgjør 69,4 millioner D-mark, hvorav 60 % i hjemmemarkedet og 40 % i utlandet. Totalinntektene er doblet på bare fem år. Det er 2690 ansatte i hele Weishaupt-organisasjonen, hvorav 872 i fabrikken og i de tyske filialene, 317 i datterselskapene i Frankrike og Belgia og 1501 i representasjoner og forhandlere i inn- og utland. Salgs- og servicekontorene inkluderer 13 Weishaupt-kontorer, 20 representasjoner, 35 forhandlere, 133 distriktsrepresentasjoner og 238 serviceavdelinger.

Den nye oljebrenneren U4 er egnet for fjernvarmeanlegg og store varmeproduksjonsanlegg. Som alle U-brennere tåler den høyt mottrykk for brennkammeret og kan derfor brukes på alle store kjeler.

1968

Ved å senke prisene med 9,09 % på alle produktene, imøtegår bedriften den nye 10 % moms, som vil bli pålagt fra 1. januar. Bruttolisteprisene forblir dermed praktisk talt uendret. 

Overskriften på forsiden av den tyske avisen „Handelsblatt“ "Gas ist im Kommen" (Gass har framgang) 25. oktober vitner om hvor fremsynt Max Weishaupt var om produktene hans - foretaket lanserte sin første gassbrenner så tidlig som i 1962. Den samme ansette forretningsavisen skriver da om „naturgassbølgen“ at Weishaupt har det beste utgangspunktet.

1969

Brenner  nr. 500.000 forlater samlebåndet 17 år etter at den første monarch-brenneren ble produsert. Et stort antall – men ikke i forhold til produksjonskapasiteten på slutten av sekstitallet, som er 100.000 brennere i året.

Fremfor alt sikkerhet – spesielt for gassforbrenningsanlegg. Derfor, selv om det ikke er et lovkrav, er alle brennere utstyrt med magnetventiler av klasse A.

1970

Utmerket teknikk og god design. Etter dette konseptet blir alle nye produkter utviklet, som startet med samarbeidet med designerne Hans Gugelot (død 1965) og Hans Sukopp, og er også grunnlaget for elektrotavlepultserien WP. Tavlen består av velprøvde komponenter i en enkel design.

Natten mellom lørdag og søndag bygges fire WG3 gassbrennere på fabrikken. Søndag morgen begynner monteringen i Köln, kl. 5 mandag morgen er anlegget klart til drift: Takket være en tjeneste i Weishaupt i Köln, får et stort foretak, som hadde blitt sviktet av en leverandør, omgjort sitt tørkeanlegg fra bygass til naturgass i tide, slik at det er klar for første skift i begynnelsen av arbeidsuken.

1971

Det tyske patentkontoret hedrer en innovasjon fra Weishaupts forsknings- og utviklingsavdeling: Byrået patenterer blandedelen med to flammeskiver, som Weishaupt har utstyrt gass- og kombinasjonsbrennere med det siste året. Blandedelen gir en jevn blanding av brennstoffene gass og olje med luften samt en mer stabil flamme.

Sognekirken i Schwendi mottar fire nye klokker, donert av Weishaupt-familien og hans tre sønner. Klokkene ringer i året 1972. Weishaupts vilje til å donere – sognekirken er bare ett eksempel – strekker seg langt og har fortsatt siden.

1972

Weishaupt i 40 år: Ikke bare datoen gir grunn til å feire. foretaket gjør det glimrende. Den totale omsetningen i jubileumsåret er 111,8 millioner D-mark, hvorav 70 % i Tyskland og 30 % i utlandet. Fabrikken i Schwendi sysselsetter 930 personer, i de tyske filialene jobber ytterligere 348 og i datterselskapene i utlandet er 290 ansatte. Weishaupts markedsandel for brennere er 25 % i Tyskland.

Allerede 8 år etter lanseringen forlater W-brenneren nr. 500.000 samlebåndet, men det er ingen grunn til den store feiringen, som det er skrevet i Weishaupt-magasinet Weishaupt Report. I Schwendi er folk vant til de store tallene.

1973

I september åpner Weishaupt do Brasil sin nye fabrikk. Bare to år etter at datterselskapet ble etablert i São Paulo, er de nye fabrikkhallene klare. Max Weishaupt kunngjør personlig hva hallene skal brukes til.

Etter grundig testing gir den tyske foreningen for gass og vann, DVGW, selskapet godkjenningen DVGW-Merkblatt G 676. Dermed får de ansatte i Weishaupt tillatelse til å utføre service for anleggene de leverer.

1974

Den hittil største brenneren, WK5, forlater samlebåndet. Jo høyere brennerkapasitet, jo høyere tekniske krav. Derfor, med sitt gode rykte i bransjen, som både skyldes påliteligheten til produktene og den gode servicen, har Weishaupt en markedsandel over gjennomsnittet. WK5-brenneren er beregnet for bruk i industrien. Den har en oljeflowkapasitet på 2400 kg i timen.

Herbert-Weishaupt-stiftelsen. Oppkalt etter Max Weishaupts nest eldste sønn med hovedkontor i Ulm og med det formål å oppdage og behandle diabetes, hvorav Herbert Weishaupt døde 4. februar 1973. Startkapitalen er 50.000 D-mark.

1975

Balansen til Max Weishaupt GmbH overstiger 100 millioner D-mark for første gang.

„Ikke fyr opp pengene dine til skorsteinen!“ Med denne meldingen henvender foretaket seg direkte til sluttkunder. De syv enkle og effektive tipsene om hvordan man kan spare på oppvarmingsregningen, skaper bevissthet om brosjyrens hovedbudskap: Å investere i en Weishaupt-brenner er en av de mest effektive måtene å beskytte miljøet og spare penger. 

1976

En filial blir etablert i Kassel.

Nå er det også en representasjon i Taiwan hvor det inngås en kontrakt med selskapet Singhotex. En representasjon, HSB, blir også satt opp i Reinach i Sveits. 

1977

Ved foretakets 45-årsjubileum øker konsernomsetningen i Weishaupt-konsernet til 177 millioner D-mark. Av dette utgjør eksporten 36 %. Fabrikken i Schwendi har nå 925 ansatte, ytterligere 325 i de tyske filialene og 430 i de utenlandske datterselskapene, hvorav de fleste tilhører Frankrike og Brasil.

Den blå flammen er kjennetegnet på „Purflam“ oljebrenneren. Det produseres 200 stykker i en null-serie. Olje og luft blandes bokstavelig talt til forgassning og brenner som gass, dvs. helt. Derav flammens farge. Purflam er resultatet av en utvikling over mer enn et tiår.

1978

Skrivemaskinens tid er over og erstattes av datamaskiner, men fortsatt bare såkalte skjermskrivere, og en ny tidsperiode for kontorarbeid begynner.

Det nye hovedkontoret til Weishaupt i Storbritannia i Willenhall nær Birmingham blir innviet. Produktene er her tilpasset britisk lov. Kundene er garantert rask levering fra det store lageret og service fra de fullt utstyrte servicevognene.

1979

Weishaupt har ikke bare sterkt fokus på miljøet i forbindelse med utviklingen av produktene, men også i forbindelse med produksjonen. Derfor blir et moderne vannrenseanlegg tatt i bruk i Schwendi i april. Det renser vannet så grundig at det kan slippes ut i kloakken uten fare for miljøet. Før det ble vannet samlet for behandling i München.

 

1980

„Manager Magazin“, som er et av de ledende forretningsmagasinene i Tyskland, presenterer Siegfried Weishaupt på forsiden av april-utgaven. Temaet er: "Oljekrisen åpner attraktive markeder". Vellykkede selskapers strategiske håndtering av konsekvensene av oljekrisen. Siegfried Weishaupt er den viktigste av intervjuobjektene. På forsidebildet kaster en stor industribrenner sin enorme flamme opp på nattehimmelen for å gi portrettet av Siegfried Weishaupt en stemningsfull og dramatisk bakgrunn.

Høyeste presisjon i produksjonen er som alltid et prinsipp. Med en CNC-styrt dimensjonsmaskin som viser resultatet digitalt, kan hvert element styres enda mer nøyaktig, og måleresultatet kan registreres helt automatisk. 

1981

Det oppvarmede dysehodet er en av de viktigste innovasjonene på den nye oljeforstøvningsbrenneren WL10. Med denne utviklingen forvarmes også lett fyringsolje, noe som forbedrer startforholdene til brenneren. I tillegg tillater denne teknologien problemfri drift på kjeler med spesielt lav varmeytelse, som f.eks. i eneboliger. På grunn av den utmerkede forbrenningen blir WL10-brenneren hedret med miljømerket „Blauer Engel“ (blå engel) året etter. 

1982

Avskjed med Max Weishaupt. 18. august, kort tid før han ville ha fylt 74 år, etterlot mannen som startet i 1932 i et lite verksted og ved foretakets 50-årsjubileum et foretak av internasjonal rang. Takket være bedriftens økonomiske soliditet, men også hans personlige engasjement, utviklet hjembyen Schwendi seg til et rikt bysamfunn. Bildet viser Max Weishaupt med hustru Sofie i hagen ved villaen sin. Som privatperson følte han seg nært knyttet til familien.

Et av de ledende tekniske museene i verden, det tyske museet i München, har valgt en Weishaupt-brenner som et demonstrasjonsanlegg - en WL2-oljebrenner og en WG1-gassbrenner med vifte. I avdelingen for olje og naturgass blir besøkende presentert for ekte utslipps- og forbrenningstekniske målinger med måleutstyr.

1983

Weishaupt-brenner nr. 2 millioner forlater samlebåndet i april. Det er en WG2 gassbrenner. Den blir donert til prosjektet „Behindertes Kind“ (funksjonshemmet barn) i byen Wuppertal.

108 unge menn og kvinner utdanner seg på Weishaupt, som f.eks. kontorassistent, håndverker, maskinist, elektromekaniker, varmesystemelektriker og verktøymaker. De utgjør 11 % av de ansatte i Schwendi. Weishaupt gir dermed et viktig bidrag til utdanning i regionen og rangerer først i hele Tyskland. Bedrifter i Tyskland har i gjennomsnitt 5 % i opplæring. 

1984

En ny type brennere kommer på markedet. De store brennerne i størrelse 60 og 70 er starten på generasjonen av industribrennere med fremragende regulerings- og forbrenningstekniske egenskaper. Kapasitetsområdet til disse gass-, olje- og kombinasjonsbrennerne varierer fra 700 til 1100 kW.

Mer enn halvparten av de ansatte har jobbet i selskapet i mer enn 10 år, 20 % til og med i mer enn 20 år. Dette skyldes attraktive arbeidsforhold, attraktivt arbeidsinnhold og den gode atmosfæren i foretaket.

1985

„Renere miljø med olje og gass“ er temaet for en konferanse som skal holdes i Schwendi 11. oktober. Her diskuterer et stort antall fagpersoner en forskningsrapport som Weishaupt har publisert om dette emnet. Forskningsrapporten er kritisk til den tredje rapporten som ble publisert i 1984 av den tyske forbundsregjeringen om utslippsreduksjon, som tegner et unyansert bilde av miljøpåvirkningen fra oppvarming med olje og gass i boliger og små næringsbygg. Spesialistene i selskapet presenterer de tekniske alternativene som allerede kan brukes til å redusere Utslipp  av Skadelige stoffer . Deretter blir det utarbeidet en 20-siders brosjyre med viktig informasjon og argumenter, som er trykt i et opplag på 100.000 eksemplarer. Det skaper mye oppmerksomhet.

I Egypt blir Weishaupt-representasjonen overtatt av Delta Modern Service. Eier Said Owies får grundig utdannelse i Schwendi.

1986

Monarch-France kan feire 25-årsjubileum. Datterselskapet i Frankrike er det første og største. Det ble opprinnelig etablert i Paris. Etter en periode i Thionville i Lorraine er det nå i Colmar. Med en omsetning på nesten 200 millioner franc i 1986, er Monarch-France selskapet med den største omsetningen i brennerindustrien i Frankrike. Selskapet har 40 filialer og tekniske kontorer, mange av dem allerede i egne bygninger, som med ca. 300 ansatte betjener kunder over hele Frankrike.

Det italienske datterselskapet flytter til et nybygd hovedkontor i Saronno.

1987

For første gang omsetter Weishaupt-konsernet for 300 millioner D-mark. Det er den oppsiktsvekkende nyheten i forbindelse med 55-årsjubileet. Balansesummen har nådd 178 millioner D-mark. Fabrikken i Schwendi sysselsetter 983 personer. De 20 filialene rundt om i landet har 506 ansatte og 613 i de 10 utenlandske datterselskapene. 37 % av omsetningen kommer fra eksport, hvorav to tredjedeler via datterselskapene.

Blumberg ved Donaueschingen åpner nok en filial.

1988

Regionen rundt Bodensee vil fra nå av bli betjent av den nye filialen i Ravensburg. Tidligere var det en representasjon som hadde ansvaret for dette området, ledet av Raymond Bärtschi, som mange år tidligere hadde instruert Weishaupt i brennere. Bärtschi hadde avhendet representasjonen av helsemessige årsaker og hadde gått bort kort tid etterpå.

Hos Weishaupt er det tradisjon for å ta godt vare på de ansatte. En gang bygde selskapets grunnlegger Max Weishaupt hjem for tilflyttede ansatte. Nå er det Siegfried Weishaupt som innfører en sjenerøs pensjonsforsikring.

1989

Avskjed med Sofie Weishaupt. 16. februar dør apartshaveren i selskapet og hustru til foretakets grunnlegger Max Weishaupt i en alder av 81 år. I de avgjørende årene da foretaket utvidet seg, var hun en trofast livsledsager og har på mange områder bidratt til å forme foretakets skjebne. Helt til det siste deltok hun aktivt i utviklingen av foretaket.

1990

For en suksess! Weishaupt Thermo Unit-kjelen har knapt kommet inn på markedet før den ble tildelt et vell av priser: På en designmesse i Hannover "Industrie-Forum Design Hannover" mottar Siegfried Weishaupt fra finansminister Birgit Breuel fra delstaten Niedersachsen den spesielle prisen for utmerket design, og på håndverksmessen i München mottar kjelen prisen „Bundespreis für hervorragende innovatorische Leistung für das Handwerk“. Også designinstitusjonene i Stuttgart og delstaten Nordrhein-Westfalen samt juryen på messen "Interclima" i Paris premierer kjelen Thermo Unit. Ikke bare på grunn av mye ros av det nye produktet er det grunn til å glede seg, men også på grunn av de store salgstallene. Allerede i løpet av det første året på markedet selges mer enn 10.000 stykker av denne kjelen.

Nå har 2 millioner W-brennere forlatt samlebåndet. En absolutt imponerende suksess – som på fabrikken og i Weishaupt-magasinet "Weishaupt Report" bare bemerkes "uten ytterligere bemerkninger".

1991

Aldri før har en Weishaupt-vimpel flagret i 6480 meters høyde - og den er sannsynligvis den første vimpel fra et selskap i energibransjen på et 6000 meter høyt fjell! Jean Bernhard Gaumin, som leder et fjellklatreteam og energiingeniør av yrke, holder vimplen opp foran kameraet mens han og de åtte andre fjellklatrerne bestiger Mount Ausangate i Peres Andes-fjellkjeden i Peru.

Weishaupt har nå solgt tre millioner brennere siden 1952 - en ny milepæl er nådd. Brenneren er en kombinasjonsbrenner av typen WGL30 og er donert til regionsykehuset i Löbau i delstaten Sachsen.

1992

Weishaupt Forum-bygningen blir innviet. Den festlige innvielsen finner sted i mai i nærvær av arkitekten Richard Meier fra New York, som designet den nye utstillings-, undervisnings- og fellesbyggingen. Etter to år med bygging har fabrikken i Schwendi fått sitt nye landemerke - bygget i puristisk stil og med presisjon ned til minste detalj. Et av høydepunktene i feiringen med mer enn 100 inviterte gjester er konserten med den betydningsfulle, moderne komponisten Philipp Glass, som representerer sjangeren "minimal music". Selv utfører han sitt verk „Opening“.

Kvalitetssikringen hos Weishaupt er eksemplarisk og oppfyller standarden ISO 9001 / EN 29001. Dette er bekreftet av den tyske organisasjonen for sertifisering og kvalitetssikringssystemer, forkortet DQS, som har verifisert alle arbeidsflyter fra ordremottak til kundeservice. Dermed er det offisielt bekreftet at selskapets kvalitetssikring lever opp til internasjonale standarder.

1993

Weishaupt mottar en prestisjetung pris for den nye bygningen Weishaupt Forum. Bygningen ble tildelt den tyske arkitektprisen i 1993. Prisen deles ut til Siegfried Weishaupt av den tyske forbundspresident Rita Süssmuth på en festlig begivenhet i regjeringsbygningen i Bonn. Juryen uttaler at Richard Meiers Forum er „verdig en urbaniseringsprosess som forener industriproduksjon, undervisningsfasiliteter og rom med betydelig samtidskunst i samme bygning“.

Datterselskap nr. 14 blir etablert i Sverige. Det blir etablert en filial i byen Regensburg, som vil være ansvarlig for det østlige Bayern, og dermed utvides salgs- og servicenettverket ytterligere. I Athen blir representasjonen Energia etablert, i India selskapet Rajni og i Makedonia selskapet Termoking.

1994

Den nye spesielle gasskjelen "Weishaupt Thermo Gas" kommer på markedet. Den er tilgjengelig i syv størrelser fra 9 til 34 kW, slik at den kan dekke ethvert behov når det gjelder størrelse og oppvarmingsbehov i eneboliger eller flermannsboliger. Kjelen leveres ferdig montert og forhåndsinnstilt fra fabrikken, slik at installasjon og igangkjøring blir veldig enkelt for installatøren. 

Siegfried Weishaupt blir valgt til president for det europeiske brennerforbund CEB. Foreningen ble opprinnelig grunnlagt av Max Weishaupt, som også fungerte som foreningens president.

1995

Uten tvil skapt af Richard Meier: Den nye messestanden brukes for første gang på ISH-messen i Frankfurt og ble designet av den berømte arkitekten fra New York. Designspråket, som allerede kommer til uttrykk i Weishaupt Forum, de klassiske proporsjonene og de lysende hvite overflatene skiller tydelig standen fra mange typiske utstillingsstander. Den erstatter standen som Hans Sukopp utviklet i 1963 og som i mange år uttrykte sin sans for kvalitet og tidløshet.

40 år for Monarch Holland og samtidig 70 års fødselsdag for grunnleggeren Ton Harmsen. Dobbelt jubileum i Nederland. Ton Harmsen var en av de fremsynte mennene som bidro til å bane vei for olje- og senere gassforbrenning i Europa. Han hadde en nær tilknytning til Weishaupt-familien, ikke bare i forretninger, men også i vennskap.

1996

Store investeringer i produksjon forenkler og automatiserer produksjonsprosessen. Et nytt lagringssystem for lange varer finner automatisk varen fra de 180 skuffene når datamaskinen for lagerstyring ber om det. I det nye området for bearbeiding av metallplater styres hele arbeidsprosessen av en datamaskin. Med laserteknikken kan nesten hvilken som helst form dannes. I det nye bøyningsområdet blir arbeidet overtatt av en robot (se bilde): Den plasserer arbeidsstykket i maskinen, tar ut det bøyde røret og plasserer det ferdige arbeidsstykket i en container som står klar.

Den nye kondenserende gasskjelen „Weishaupt Thermo Condens“ er på markedet. Varmeveksleren består av en aluminium-silisiumlegering i en støping som er veldig korrosjonsbestandig. Med den spesielle utformingen av varmeveksleren kan kondensvarmen (Vanndamp ) gjenvinnes fra røykgassene. Den kondenserende gasskjelen Thermo Condens bruker ikke mye Brennstoff  og er veldig miljøvennlig, fordi det bare er begrensede mengder Nitrogenoksid  og karbonmonoksid i røykgassen.

1997

Den digitale brennerstyringen introduseres. Den ble opprinnelig installert på W40-brenneren (se bilde). Den viktigste delen er fyringsautomaten, der en mikroprosessor styrer og overvåker alle funksjoner. En databuss gjør det mulig å koble brenneren til et MSR-system, slik at brenneren kan fjernovervåkes og motta fjernfeilsøking. Gass- og oljebrennerne er bygd på den samme tekniske plattformen, som forenkler installasjon, drift, innstilling, vedlikehold og valg av nødvendige reservedeler som kunden må ha på lager. Det tilbyr også en lavere pris.

Da selskapet feirer 65-årsjubileum, er konsernets omsetning for hele konsernet 642 millioner D-mark med en eksportandel på 35 %. Balansesummen har økt til 346 millioner D-mark. Selskapet har 2750 ansatte, hvorav 1083 ved fabrikken i Schwendi, 725 i de tyske filialene, 188 i datterselskapet Neuberger og 754 i de utenlandske datterselskapene.

1998

Multiflam® er navnet på den nye brennerteknologien som kan redusere nitrogenoksidutslipp fra oljefyring i daglig drift, som hittil har virket umulig. Utslipp  på mindre enn 120 mg/kWh NOx er nå blitt mulig. Dette bekreftes av en test i et kloster i Baden-Württemberg, hvor verdiene til begge installerte Weishaupt-brennerne konstant var under 100 mg/kWh. Prinsippet er at det flytende brennstoffet forstøves av tre til fire sekundære dyser, som er anordnet konsentrisk i forhold til den primære dysen. Oljetåken fra dysene blandes med forbrenningsluften og røykgassene fra brennkammeret og Fordamper  delvis. Brennstoffet brenner deretter med en nesten blå primærflamme. Multiflam®-teknologien gir dermed optimal forbrenning av lettolje EL med sterkt redusert NOx og fullstendig og sotfri forbrenning ved laveste luftoverskudd. Året etter leveres de første standardbrennerne.

1999

Weishaupt og arkitektur er en god kombinasjon. Et annet eksempel på denne tradisjonen i selskapet er det nye hovedkontoret til det sveitsiske datterselskapet i Geroldswil i Zürich. Bygningens landemerke er glass og solavskjerming, som vender mot motorveien A1 og ble designet av den anerkjente arkitekten Theo Hotz fra Zürich. Arkitekturen er unik, og bygningsautomatikken sparer energi og var en del av planen helt fra begynnelsen.

En ny tidsperiode begynner nå i IT-området. Programvaren SAP R/3 er implementert på fabrikken i Schwendi. Dette forener arbeidsprosessene og forbinder alle områder av bedriftsøkonomi. Fra år 2000 er alle tyske filialer koblet til hverandre og fra 2001 også alle datterselskaper. Hensikten er en optimal håndtering av hver enkelt ordre.

2000

„Montage 2000“ er navnet på et av de største investeringsprosjektene i selskapets historie. En eksisterende fabrikshall for bygging av brennere må bygges om og gjøres om til en ny moderne hall på 2300 m2. På slutten av året blir hallen tatt i bruk. Hensikten er å skape optimale produksjonsprosesser slik at produksjonen kan gå raskt, fleksibelt, tilpasset de ansatte, økonomisk og pålitelig. Det viser seg snart at forventningene er oppfylt.

De populære kondenserende kjelene suppleres med de nye WTC45 og WTC60, som kan kjøre i et kapasitetsområde opp til 62 kW. Kjelene kan settes opp i en kaskade på opptil fire kjeler, hvoretter opptil 240 kW kan genereres.

2001

50 år i samme selskap - dette ekstraordinære jubileet kan Bruno Rothmaier feire 1. oktober. I 1951, i en alder av 13 år, gikk han i lære som maskinarbeider i foretaket og har dermed vært involvert siden den første brenneren ble bygget i Schwendi.

Med en nominell Virkningsgrad  på 110 % ligger den nye kjeleserien „Weishaupt Thermo Condens-A“ innen det som er teknisk mulig. Det er en helt ny kjele utviklet av selskapets egen forsknings- og utviklingsavdeling med en helt ny oppfinnelse: SCOT-teknologien, som garanterer optimale forbrenningsverdier uavhengig av gasssammensetning og en konstant optimal forbrenning gjennom hele kjelens levetid.

Den gode atmosfæren i selskapet skapt av arbeidsinnsats, trivsel og tillit er en medvirkende årsak til kundenes tilfredshet over hele verden.

Tradisjon for en visjon. I hver generasjon.

Siden selskapet ble grunnlagt av Max Weishaupt i 1932, har det bare gått en vei - fremover. Også på grunn av den sterke familietradisjonen. I dag ledes foretaket av Siegfried og Thomas Weishaupt.

Mange ansatte, samme DNA: Pålitelighet.

Hos Weishaupt er pålitelighet ikke bare et løfte. Det er en holdning. I hver enkelt. Pålitelige ansatte som har jobbet i Weishaupt i mange år, er grunnlaget for Weishaupts suksess. Mange Weishaupt-ansatte har jobbet med oss ​​i tre generasjoner eller i mer enn 40 år. Det er vi som arbeidsgivere veldig stolte av.

Arkitektur og kunst. Tydelige linjer ved Weishaupt.

Samling

Samlingen inneholder bl.a. inkunabula fra abstrakt ekspresjonisme - inkludert Mark Rothko - samt arbeider av de amerikanske popkunstnerne Warhol og Lichtenstein. Josef Albers og Max Bill representerer den abstrakte kunsten.

Samlingen
Weishaupt Forum
Weishaupt Forum

Det snøhvite Weishaupt Forum på fabrikken i Schwendi er et skulpturelt landemerke designet av den amerikanske arkitekten Richard Meier. Bygningen brukes til mange formål i foretaket til daglig og er et uttrykk for selskapets ånd: Klarhet, verdi og funksjonalitet.

Up